http://vitas.matfyz.cz/txt/jini/pojidaci.html
                  Podklad pro panelovou diskusi


             OPRAVDOVÍ PROGRAMÁTOŘI NEUŽÍVAJÍ PASCAL
             ---------------------------------------
                       Ed Post, (C)  1983

     Za  starých  dobrých  časů  -  ve  "zlaté éře" počítačů bylo
snadné   odlišit  muže   od  chlapců   (v  literatuře  označených
"Opravdoví muži"  a "Pojídači koláčů").  Opravdoví muži byli  ti,
kteří  skutečně rozuměli  programování počítačů.  Pojídači koláčů
byli  ti, co  tomu nerozuměli.  Opravdový počítačový  programátor
říkal věci jako "DO 10 I=1,10" a "ABEND" (vyslovoval to s velkými
písmeny,  abyste  rozuměli)  a   zbytek  světa  říkal  věci  jako
"Počítače  jsou pro  mne příliš  komplikované" a  nebo "Nemohu se
s počítačem  sžít, je  tak neosobní".  (V předchozí  práci [1] je
ukázáno, že  opravdoví muži nejsou  vázáni na nic,  nebojí se být
neosobní).
     Ovšem,  jak je  zvykem, časy  se mění.  Musíme se  smířit se
světem,  v  němž  může  získat  počítač  milá  stará  dáma ve své
mikrovlnné troubě  a 12-ti letý  chlapec porazí opravdového  muže
v televizní hře  na perzonálním počítači a  perzonální počítač si
může  koupit   každý,  a  také   mu  může  porozumět.   Opravdoví
programátoři  jsou  ohroženi  vyhynutím,  existuje  nebezpečí, že
budou nahrazeni vysokoškolskými studenty s TRS-80.
     Je  zřejmé,  že  je  potřeba  ukázat  rozdíl  mezi typickým,
vysokoškolsky    vzdělaným   hráčem    video-her   a   opravdovým
programátorem. Ukáže-li  se tento rozdíl dostatečně  jasně, dá se
dětem  šance, aby  aspirovaly být  podobní svým  otcům. Pomůže to
rovněž  zaměstnavatelům opravdových  programátorů tím,  že jim to
ozřejmí  chybu,  které  se  dopouštějí,  když nahrazují opravdové
programátory ve svém týmu mladými hráči her (a šetří tím platy).

     1.0  Jazyky

     Nejsnadnější způsob,  jak zjistit, kdo  je v davu  opravdový
programátor,  spočívá   ve  zjištění,  jaký   programovací  jazyk
používá.  Používá  FORTRAN.  Pojídači  koláčů  používají  Pascal.
Nicolaus  Wirth,  tvůrce  Pascalu,  při  jedné  své přednášce byl
dotázán, jak  vyslovovat jeho jméno. Odpověděl:  "Můžete mě volat
jménem  (Wirth)  a  nebo  hodnotou  (Worth)".  Z této poznámky je
zřejmé,  že  N.Wirth  je  pojídač  koláčů.  Opravdový programátor
uznává jediný  mechanismus předávání parametrů  "voláním hodnotou
při  návratu  -  tj.  referencí"  tak,  jak  je to implementováno
v kompilátorech  IBM/370  FORTRAN  G  a  H. Opravdový programátor
nepotřebuje ke své práci všechny  tyto abstraktní pojmy, je úplně
šťastný, má-li děrovač štítků, kompilátor FORTRAN 4 a pivo.


- Opravdový programátor zpracovává seznamy ve FORTRANu.
- Opravdový programátor pracuje s texty ve FORTRANu.
- Opravdový programátor  řeší zpracování hromadných  dat (když už
     to dělá) ve FORTRANu.
- Opravdový programátor řeší umělou inteligenci ve FORTRANu.

     Akademici  v počítačových  vědách v  posledních letech tvoří
vyjetou kolej  strukturovaného programování. Tvrdí,  že programům
lze snadno porozumět, když se  při jejich psaní používají některé
speciální konstrukce  a postupy. Ne všichni  se přesně shodnou na
tom,  které konstrukce  a příklady  používat, aby  ukázali jejich
konkrétní pohled na věc. Téměř  vždy se vejdou na jedinou stránku
časopisu -  jsou nepřesvědčivé. Když  jsem opustil školu,  myslel
jsem si, že jsem nejlepším programátorem na světě. Uměl jsem psát
nedostižné    tic-tac-toe    programy,    používat    5   různých
programovacích  jazyků  a  psát  programy  o  1000 řádcích, které
pracovaly. (Skutečně!!) Pak jsem  přišel do skutečného světa. Mým
prvým  úkolem  bylo  přečíst  si  program  ve FORTRANU, který měl
200000 řádků, porozumět mu, a pak ho 2x urychlit. Každý opravdový
programátor  vám  řekne,  že  veškeré  strukturované programování
v celém  světě vám  v takovém  případě nepomůže,  chce to talent.
Neboť:

- Opravdovým programátorům nevadí používání GOTO
- Opravdový  prográmator  může  napsat   cyklus  DO  na  5  stran
     a nesplete se.
- Opravdový  programátor  miluje  aritmetické  IF,  program  dělá
     zajímavější.
- Opravdový   programátor  píše   samomodifikující  se  programy,
     zvláště   v   tom   případě,   když   může   ušetřit  20  ns
     v nejvnitřnějším cyklu.
- Opravdový  programátor nepotřebuje  poznámky -  vlastní kód  je
     zřejmý.
- Poněvadž  FORTRAN  neobsahuje  strukturované  IF, REPEAT, .....
     UNTIL  ani   CASE,  opravdový  programátor   nezná  starosti
     s jejich použitím.

     Abstraktní  datové  typy,   struktury,  ukazatele,  seznamy,
řetězce  - to  jsou pojmy  v jistých  kruzích poměrně  populární.
Wirth (výše  zmíněný pojídač koláčů) skutečně  napsal celou knihu
o tom,  jak  psát  programy   založené  na  datových  strukturách
(Algoritmy  + Datové  struktury =  Programy) a  ne jinak.  Jak ví
každý opravdový programátor, jedinou užitečnou datovou strukturou
je  pole.  Řetězce,  seznamy,  struktury,  množiny  - to vše jsou
speciální případy polí a lze s nimi tak zacházet a není nutné váš
programovací  jazyk   komplikovat.  Nejhorší  věc   na  představě
datových typů je,  že je nutno je deklarovat,  zatímco jazyky pro
opravdové  programování,  jak   všichni  známe,  mají  implicitní
určování typu založené na 1.znaku 6-ti znakového jména proměnné.

     2.0  Operační systémy

     Jaký typ  operačního systému používá  opravdový programátor?
CP/M?  Bože chraň  - CP/M  je přes  všechny jeho klady hračičkový
operační  systém. CP/M  mohou  pochopit  dokonce i  postarší dámy
a absolventi základní školy.
     UNIX  je ovšem  poněkud komplikovanější  - typický  UNIXácký
pisálek si nikdy nevzpomene, jak se tento týden volá příkaz PRINT
- ale  když systém  má právo  vypadnout z  činnosti, pak  je UNIX
pouze glorifikovanou televizní hrou.  Lidé nepracují na UNIXových
systémech  seriózně: posílají  si vtipy  kolem světa  pomocí sítě
UUCP a píší dokonalé hry a vědecké články.
     Ne,   váš  opravdový   programátor  používá   OS/370.  Dobrý
programátor  ve  svém  manuálu  JCL  nalezne  popis  chyby IJK051
a porozumí mu.  Velký programátor umí psát  JCL programy, aniž by
se podíval do manuálu. Skutečně velmi dobrý programátor umí najít
chybu  i  v  6MB  výpisu  operační  paměti,  a  to aniž by použil
hexadecimální kalkulátor (viděl jsem to skutečně dělat).
     OS  je skutečně  znamenitý systém.  Lze na  něm ztratit  dny
práce kvůli jedné chybějící  mezeře, což podněcuje programátorský
tým  k ostražitosti.  Nejlepší způsob  styku se  systémem je přes
děrovač  děrných štítků.  Někteří lidé  prohlašují, že  na OS/370
běží  vícepřístupový terminálový  systém, ale  po pečlivém studiu
jsem dospěl k závěru, že se tito lidé mýlí.

     3.0  Programovací prostředky

     Jaký   typ   prostředků   používá   opravdový   programátor?
Teoreticky platí, že opravdový  programátor může počítači zadávat
svůj  program  klávesami  na  předním  panelu  počítače.  V dávné
minulosti,  kdy počítače  měly přední  panel, se  to tak skutečně
občas  dělalo.  Váš  typický   opravdový  programátor  znal  celý
zavlekač  v  hexadecimálním  vyjádření   zpaměti  a  namačkal  ho
kdykoliv  jej váš  program porušil  (připomeňme si  - paměť  byla
paměť, při vypnutí napájení jste nic nezapoměli. Dnes paměť buďto
zapomene věci,  které jste zapomenout nechtěli,  nebo si pamatuje
věci  dlouho poté,  kdy by  bylo lépe  na ně zapomenout). Legenda
vypravuje, že Seymore Cray, tvůrce superpočítače Cray 1 a většiny
počítačů fy Control Data, skutečně  namačkal první OS do počítače
CDC7600 při jeho prvním zapnutí sítě  přes jeho přední panel a to
zpaměti. Nutno říci, že Seymore byl opravdový programátor.
     Jedním  z  mých  favoritů  na  opravdového  programátora byl
systémový  programátor  od  Texas  Instruments.  Jednoho  dne  ho
zavolal  telefonem uživatel,  jehož systém  se zboural  uprostřed
úklidu vysoce důležité práce. Jim  byl schopný opravit poruchu po
telefonu, donutil uživatele, aby  si namačkal diskové V/V operace
z panelu,  opravil systémové  tabulky v  hexadecimálním vyjádření
a aby  mu  přečetl  registry  zpět  do  telefonu.  Poučení z této
příhody: zatímco  opravdový programátor obvykle  zahrnuje "do své
opravářské  brašny"   děrovač  štítků  a   tiskárnu,  téhož  může
dosáhnout telefonem a z předního panelu.
     V  některých  společnostech  už  editování  textu  nespočívá
v tom,  že  desítky  inženýrů  sedí  u  děrovače  děrných štítků.
Skutečně.  V  budově  kde  pracuji,  není  jediný děrovač děrných
štítků. Opravdový programátor musí  svoji práci v takovém případě
vykonávat pomocí programu typu  "text editor" ap. Většina systémů
nabízí  celou řadu  textových editorů,  opravdový programátor  si
musí  pečlivě  vybrat  ten  editor,  který  nejlépe odpovídá jeho
životnímu stylu. Mnozí lidé věří,  že nejlepší textové editory na
světě byly  napsány ve výzkumném  středisku fy XEROX  v Palo Altu
pro  jejich  počítače  ALTO  a  DORADO.  Bohužel  žádný opravdový
programátor  nikdy nepoužije  počítač, jehož  operační systém  se
jmenuje Všední hovor a určitě nebude hovořit k počítači s myší.
     Některé myšlenky použité v  editorech fy XEROX byly zahrnuty
do editorů běžících pod  mnohem vhodněji pojmenovaných operačních
systémech  - příkladem  může být  EMANCE a  VI. Problém  s těmito
editory  spočívá  v  tom,   že  opravdoví  programátoři  považují
vlastnost  "Co vidíš  je to,  co dostaneš"  za stejně špatnou jak
u textových editorů,  tak i u  žen. Ne, opravdový  programátor si
žádá editor  typu "dostaneš to, co  žádáš" - editor komplikovaný,
tajemný, mocný, neodpouštějící, nebezpečný.
     Takovým je  třeba TECO. Zjistilo se,  že posloupnost příkazů
TECO  připomíná mnohem  více  poruchy  na komunikační  lince, než
čitelný  text.  Jednou  ze  vstupních   her,  která  se  dá  hrát
s editorem TECO spočívá v tom,  že zadáte svoje jméno jako příkaz
a zkusíte uhodnout, co to udělá.  Zatímco budete rozprávět s TECO
o chybě vstupních  dat, váš program  se pravděpodobně zruší  nebo
- což je horší - se do již odladěného programu zavlečou nenápadné
a tajemné chyby.
     Z  tohoto  důvodu   opravdoví  programátoři  nejsou  ochotni
editovat  program, jenž  už téměř  chodí. Raději  udělají záplatu
přímo  do   binárního  kódu  programu   na  disku  a   to  pomocí
čarokrásného   programu  zvaného   SUPERZAP  (nebo   pomocí  jeho
ekvivalentu na strojích jiných než  jsou stroje IBM). Ten pracuje
tak dobře,  že mnohé činné  programy IBM systému  nejsou v žádném
vztahu  ke svým  původním  FORTRANovským  textům. Mnohdy  není už
původní  zdrojový  text  dostupný  vůbec.  Když  vyvstane potřeba
upravit takový  program, žádný manažer  či šéf nebude  ani chvíli
uvažovat,  že   by  na  tuto  práci   poslal  někoho  jiného  než
opravdového  programátora -  kterýkoliv strukturovaný programátor
typu pojídač koláčů by ani nevěděl, kde má začít.






     4.0  Co opravdový programátor nepoužívá?

- Fortranské  pre-procesory  typu  MORTRAN  či  RAFTOR, kuchařské
     umění programovat - to je něco ohromného pro dělání koláčů.
- Ladicí  program   na  úrovni  symbolického   jazyka.  Opravdový
     programátor umí číst výpisy operační paměti.
- Kompilátor  provádějící kontrolu  překročení mezí  polí. Takové
     kompilátory dusí tvořivost, znemožňují většinu zajímavých
     použití  příkazu   EQUIVALENCE  a  znemožňují   dělat  změny
     operačního  systému  zadáním  záporného   indexu.  A  co  je
     nejhorší, kontrola překročení mezí snižuje efektivnost.
- Knihovní systémy zdrojových  programů. Opravdový programátor má
     svůj program zamčený na  děrných štítcích, což mu znemožňuje
     ponechat svůj program nestřežený [5].

     5.0  Opravdový programátor při práci

     Kde typický opravdový programátor pracuje? Jaký typ programu
je  pro  vynaložení  úsilí  tak  talentovaných jedinců dostatečně
cenný? Můžete si být jisti, že žádný opravdový programátor neumře
při  psaní  programů  pro  zpracování  dat  v  COBOLu  a nebo při
třídění. Opravdový programátor si žádá úkoly světové důležitosti.

- Opravdový  programátor  pracuje  pro  Národní  laboratoř  v Los
     Alamos, kde píše programy simulující atomové bomby na
     superpočítači Cray 1.
- Opravdový  programátor  pracuje  pro  Národní bezpečnostní úřad
     a dekóduje odposlouchaný radiový provoz Sovětů.
- Bylo  důležité, aby  tisíce opravdových  programátorů pracovalo
     pro NASA, aby se Američané dostali na Měsíc a zpět dříve než
     Sověti.
- Počítače   v   raketoplánu    byly   programovány   opravdovými
     programátory.
- Opravdoví  programátoři   pracují  pro  Boeing,   kde  navrhují
     operační systémy pro křižující rakety.

     Někteří  nejděsivější  ze   všech  opravdových  programátorů
pracují v  Kalifornii v Jet  Propulsion Labs. Mnozí  z nich znají
celý operační  systém kosmických lodí Pioneer  a Voyager zpaměti.
S kombinací  ohromných pozemních  FORTRANských programů  a malých
assemblerovských  programů v  kosmické lodi  jsou schopni  udělat
neuvěřitelné  navigační a  improvizační  výkony  - strefit  se do
desetikilometrového okna  v případě Saturnu  a to po  5-ti letech
pobytu ve vesmíru, opravit  nebo obejít porouchané čidlo, baterii
ap. Říká  se, že jeden opravdový  programátor zorganizoval v lodi
Voyager doplnění programu pro rozpoznání, a to do několika stovek
nevyužitých  bytů  v  paměti.   Doplněk  programu  nalezl,  určil
umístění a vyfotografoval nový měsíc Jupitera.

     Stávající plán platný pro  kosmickou loď Gallileo je založen
na  využití pomoci  gravitace Marsu  při cestě  k Jupiteru. Dráha
této  lodi prochází  80 +/-3  km od  povrchu Marsu.  Nikdo nebude
důvěřovat   programu  psanému   v  PASCALu   (nebo  Pascalovskému
programátoru) tak, aby mu svěřil navigaci v těchto tolerancích.
     Můžeme říci, že mnozí  ze světových opravdových programátorů
pracují pro vládu USA - především pro ministerstvo obrany. Tak to
má  být. V  poslední době  se ovšem  formuje na  nebi opravdových
programátorů  černý  mrak.  Vypadá  to  tak,  že  někteří  vysoce
postavení  pojídači  koláčů  v  ministerstvu  obrany rozhodli, že
všechny  obranné  programy  budou  psány  ve  stejném  velkolepém
unifikovaném jazyku  zvaném ADA ((C),  DoD). Prozatím se  zdá, že
ADA byla orientovaná tak, aby  se stala jazykem, který by bojoval
proti poučkám  opravdového programování -  jazykem se strukturou,
s datovými typy  a středníky. Krátce, jazyk  určený pro zmrzačení
tvořivosti  typického  opravdového  programátora.  Naštěstí jazyk
přijatý ministerstvem obrany má dost zajímavých vlastností, které
ho nečiní nebezpečným - je neuvěřitelně složitý, zahrnuje metody,
jak  si vyměňovat  zprávy s  operačním systémem  a jak  uspořádat
paměť a Edgar  Dijkstra ho nemiluje. (Dijkstra, jsem  si jist, že
ho znáte, byl auterem "GoTos Considered Harmful" - základní práce
programovací    metodologie,    opěvované    jak    pascalovskými
programátory,   tak   pojídači   koláčů).   Mimo   to,  opravdový
programátor umí psát FORTRANské programy v kterémkoliv jazyce.
     Opravdový  programátor  může  přistoupit  ke  kompromisům ve
svých principech a může pracovat  i na něčem méně triviálním, než
je zničení života  ve formě, jak ho známe.  To za předpokladu, že
to  přinese  dost  peněz.   Existuje  např.  několik  opravdových
programátorů tvořících televizní hry u fy Atari. (ale nehrají je,
opravdový  programátor  v  každém  okamžiku  ví,  jak nad strojem
zvítězit - to  není žádný problém). Každý kdo  pracuje u fy Lucas
Film,  je  opravdový  programátor.  (Bylo  by ztřeštěné odmítnout
peníze  od  50-ti  milionů  fanoušků  hry  Star  Trek).  Množství
opravdových  programátorů  pracujících  v  počítačové  grafice je
poněkud pod  normou; to především proto,  že dosud nikdo nenalezl
pro počítačovou  grafiku vážné použití. Na  druhé straně, veškerá
počítačová grafika je ve  FORTRANu, takže existuje množství lidí,
kteří raději dělají grafiku, než aby psali programy v COBOLu.

     6.0  Opravdový programátor při hře

     Obecně  platí,  že  opravdový  programátor  si hraje stejným
způsobem jako pracuje  - to je s počítačem. Stále  se diví, že ho
jeho zaměstnavatel skutečně platí za to,  aby dělal to, co by měl
dělat, a to při jakékoliv legraci  (i když pečlivě dbá na to, aby
tento názor nevyjadřoval moc nahlas). Opravdový programátor občas
opustí svůj úřad. Buď už proto, aby vyšel na čerstvý vzduch anebo
na pivo či  na oboje. Mezi jisté typy  pro rozpoznání opravdového
prográmatora mimo výpočetní středisko patří:

- Na večírku opravdoví programátoři v koutku hovoří o bezpečnosti
     operačních systémů a o tom, jak ji obejít.
- Při  fotbalu  opravdový  programátor  porovnává  hru  proti své
     simulaci natištěné na 11 až 14 stranách skládaného papíru.
- V lázních u moře kreslí  opravdový programátor do písku bloková
     schemata.
- Při pohřbu je opravdový programátor jedinec, který říká: "Ubohý
     Jiří. A ten třídicí program mu těsně před tím, než dostal
     infarkt, téměř chodil".
- V samoobsluze  je opravdový programátor ten,  který trvá na tom
     že si  na pokladně namačká cenu  konzerv sám, poněvadž nikdy
     neuvěří, že by děrovačka něco naděrovala napoprvé správně.

     7.0  Přirozený domov opravdového programátora

     Jaké prostředí je pro opravdového programátora nejlepší? Pro
šéfa opravdových  programátorů je to velmi  důležitá otázka. Když
uvážíme,  kolik peněz  stojí udržení  jednoho jedince  v týmu, je
snažší dát ho (nebo ji) do  prostředí, kde může dělat svoji práci
pohodlně.

     Typický opravdový programátor žije  u terminálu. Mezi to, co
     obklopuje tento terminál patří:

- Výpisy  všech programů,  na kterých  opravdový programátor  kdy
     dělal, nakupené v přibližně chronologickém pořadí na každém
     volném místě podlahy kanceláře.
- Několik téměř či úplně plných  šálků studené kávy. Občas v této
     kávě plave  špaček nedokouřené cigarety.  Někdy takový šálek
     obsahuje i slupky od pomeranče.
- Pokud  není velmi  dobrým  programátorem,  pak zde  budou kopie
     manuálů  JCL   a  Principů  operací   otevřené  na  některém
     zajímavém místě.
- Na stěně visí kalendář pro  rok 1969 tištěný tiskárnou počítače
     s obrázkem Snoopyho.
- Po  koberci jsou  poházeny obaly  od másla  a plněných sýrových
     tyčinek  (takových,  které  se  nechají  zvětrat a vyschnout
     ještě v obchodě, aby se už nemohly více pokazit v automatu).
- Na stole  leží šablona pro  kreslení blokových schemat.  Tu zde
     nechal předchozí majitel  kanceláře. (Opravdoví programátoři
     píší  programy, ne  dokumentaci. To  nechávají na  lidech od
     údržby).

     Opravdový  programátor  je  schopen  pod  nátlakem ve stresu
pracovat  30, 40  i 50  hodin.  Je  fakt, že  tento způsob  práce
preferuje.  Dlouhá doba  odezvy systému  opravdového programátora
neobtěžuje,  dává mu  šanci,  aby  si mezi  kompilacemi zdřímnul.

Není-li vyvinut na opravdového  programátora dostatečný tlak, pak
má snahu komplikovat věci tím,  že pracuje stále na stejné, malé,
ale  zajímavé části  problému prvních  devět týdnů  a zbytek  pak
dodělá za  týden. To nezpůsobuje  peklo pouze jeho  šéfovi, který
zoufá nad tím, že se projekt  nedokončí, ale vytváří to i vhodnou
omluvu, proč se nedělá dokumentace. Obecně platí:

- Žádný opravdový programátor nepracuje od 9 do 5 (tedy ve dne).
- Opravdový programátor může, ale nemusí znát jméno své ženy. Zná
     ovšem zpaměti celou kódovou tabulku ASCII či EBCDIC.
- Opravdový programátor neumí vařit. Obchody s potravinami nejsou
     otevřeny ráno ve 3 hodiny.


     8.0  Budoucnost

     Jaká je budoucnost? Je v zájmu opravdových programátorů, aby
poslední generace programátorů byla  vychována se stejným názorem
na  život  jako  jejich  starší  kolegové.  Mnozí  z  nich už ani
neviděli  přední  panel  počítače.  Současní absolventi středních
škol neumí řešit aritmetické  operace v šestnáctkové soustavě bez
vhodné kalkulačky. Současní absolventi  vysokých škol jsou měkcí,
jsou chráněni  před programátorskou realitou  ladicími systémy na
úrovni  zdrojového   jazyka,  editory,  které   počítají  závorky
a uživatelsky orientovanými operačními systémy. A co je nejhorší,
mnozí z domělých  počítačových vědců dělají vše pro  to, aby bylo
možné absolvovat vysokou školu bez znalosti FORTRANu. Jsme určeni
k tomu,   abychom   se    stali   výrobci   UNIXovských   pisálků
a PASCALských programátorů?
     Na  základě  svých  zkušeností   mohu  říci,  že  budoucnost
opravdových  programátorů  je  světlá.  Ani  OS/370  ani  FORTRAN
neprokazují žádné  znamení ústupu, a to  navzdory veškerému úsilí
PASCALských  programátorů  na  celém  světě.  Ztroskotaly i mnohé
záludné triky jako je přidání strukturovaných řídicích konstrukcí
do  FORTRANu.  Samozřejmě,   mnozí  výrobci  počítačů  přicházejí
s kompilátorem  FORTRANu  77,  ale  každý  takový  kompilátor  má
způsob,  jak vrátit  sebe sama  zpět do  kompilátoru FORTRANu  68
(zadáním příkazu na  štítku) a kompilovat cyklus DO  tak, jak Bůh
mínil, že se to dá dělat.
     UNIX   už  dále   nemůže  být   tak  nedobrý   k  opravdovým
programátorům  jako byl.  Poslední verze  UNIXu je  pro opravdové
programátory  z hlediska  operačního systému  cenná -  nabízí dva
různé  a vzájemně  nekompatibilní uživatelské  interfacy, tajemný
a komplikovaný driver dálnopisu a  virtuální paměť. Když pomineme
skutečnost,  že UNIX  je  strukturovaný,  programování v  C mohou
opravdoví programátoři  ocenit: žádná kontrola  typu, jména mohou
mít 7 (10?,  8?) znaků a dodaný užitek  datového typu ukazatel je
k vyhození  - podobně  jako mít  na jednom  místě nejlepší  části
jazyka FORTRAN a assembleru (a to nemluvíme o define).
     Ne, budoucnost  není tak špatná. Proč  v posledních několika
letech  dokonce i  populární  tisk  komentuje jasnou  novou úrodu
počítačových  hrdinů  a  pisálků   opouštějících  místa  jako  je
Stanford či MIT [7,8].
     Ze všech důkazů plyne, že duch opravdového programování leží
na  těchto  mladých  mužích   a  ženách.  Pokud  existují  špatně
definované  cíle,  bizardní  chyby  a  nereálné  plány,  jsou zde
opravdoví   programátoři,  kteří   přiskočí  a   problém  vyřeší,
dokumentaci nechají na později. Ať žije FORTRAN !

     9.0  Literatura

[1] Feirstein,B., Real Men Don't  Eat Quiche, N.Y., Pocket Books,
     1982
[2]  Wirth,N., Algorithm  + Data  Structure =  Programs, Prentice
     Hall, 1976
[3] Xerox PARC editors ....
[4]  Finseth,C.,  Theory  and  Practice   of  Text  Editor  -  or
     a cook-book for EMACS, N.S. Thesis, MIT/LCS/TM-165, 1980
[5]  Weinberg,Q., The  Psychology of  Computer Programming, N.Y.,
     Van Nostrand Reinkold, 1971
[6]  Dijkstra,E., On  the GREEN  language submitted  to the  DOD,
     Sigplan Notices, Vol3, No.10, Oct. 1978
[7]  Rose,Frank, Joy  of Macking,  Science 82,  Vol.3, No.9, Nov.
     1982
[8] The Hacker Papers, Psychology Today, Aug. 1980, Oct. 1978


Zpět: http://vitas.matfyz.cz/txt/jini/pojidaci.html