http://vitas.matfyz.cz/txt/em/historie.html

stručná mytologie světa


kapitola první: name of the game ^*

----
footnote:
* abych nebyl nařčen z plagiátství: tento název kapitoly jsem si 
 vypůjčil z knihy, která však má s touto společné snad jen to, 
 že také neobsahuje věcné chyby. ale to jen tak na okraj. 
 (na spodní).
----


mytologie ^* tohoto světa ^** začala ( začne(?) ),  asi tak před
ale to není důležité ... 
důležité je, že mu lidé začali říkat em. tedy původně jen e. 
to proč zrovna ``e'' není zrovna jednoduchá otázka a k jejímu vyřešení
vzniklo celé jedno velké odvětví mytologie, zvané ... ale to není důležité.
důježité je, že to bylo asi takto: lidé, (tedy lidé, ... , spíše jejich 
myšlenky) si původně mysleli, že  celý tento svět
je topologicky ekvivalentní prostoru, který i my dnes nazývame e. (obyčejně
eii) je to  pozůstatek z dob, kdy se  problémy, věty, definice ba i důkazy,
pojmenovali (pozor toto ``i'' čtenáře jemně neznalého může uvést v omyl,
že se jedná o gramatickou chybu, v jiných případech je to celkem jisté,
v tomto případě však ne) po lidech, kteří je  vyslovili či dokazáli, jakožto 
první. 

----
footnote:
* snč ^*** str 1 ^+: mytologie - též: dějinopis, historie, dějepis, nauka 
  o tom, co je v čase s menší absolutní hodnotou než je současná pozice.
** částečnou definicí pojmu ``tento svět'' se zabývá rppts (rada pro poznání
 tohoto světa, jejímž jsem samoustavjícím se předsedou a  
 jejíž dosavadní závěry se snažím shrnout v tomto referátu
*** snč - slovník neznalého čtenáře. úryvky uvaděné pod čarou, často cituji
 s ohledem na to, že tento záznam nebudou číst jen myšlenky, ale i nějací
 čtenáři.  (myšlenkám se tímto hluboce omlouváme: jsme jenom lidi).
+ smlouva s nakladatelem str 436:" autor je povinen u citací uvádět stránku v 
 knize, ze které je citováno.", proto mějte prosím porozumění. 
 já opravdu vím, že psát číslo stránky třistametrového stránkového svitku 
 není zrovna informativní. já jsem si to nevymyslel. děkuji za pochopení.  
----

no a již se dostávame k mytologickým důvodům, kde se vzalo v názvu tohoto
světa písmeno ``m''. no ano, tušíte správně: topologická neekvivalence s eii
byla částečně vyvrácena ^* . nová topologie byla nazvána e1 (neboli 
řečeno slovy prof.nešetřila: rovina s jedním uchem). ale lidé
(i některé odvážnější myšlenky), věděli, že není zas až tak jisté,
zda jde pouze o e1, či o e s vyšším počtem uší.
a tak není divu, že se začal používat název em ^**. 

----
footnote:
* tato mytologická událost, znamenala velký kogitologický obrat ^*** 
 připomeňme
 si ještě jednou onu slavnou plavbu dvou lodí velké modré a velké červené,
 které vyráží v na sebe navzájem ortogonálních směrech, a
 které délkovou jednotku po délkové jednotce odmotavájí svá barevně odlišená
 vlákna. po návratu nebylo důležité (i když překvapivé to bylo), že 
 se lodi vratily z jiného směru, než kam byly vyslány. důležitější bylo, že ani
 jedna  nenarazila při své plavbě na niť své kolegyně. tedy protipříklad pro 
 eii více než jasný: dvě rovinné uzavřené křivky, které se protínají (ne tečují,
 ale protínají) pouze v jednom bodě. qed, přátelé. 
** dodávat pokaždé, že m >= 1, bylo jaksi nepraktické a bralo se to tak nějak, 
 samo sebou. 
*** snč str 1: kogitoligie - myšlenkopis, filosofie, je to vlastně takové
 plácání o smyslu života, vesmíru a vůbec. musíme si však uvědomit, že na 
 takovýchto neplodných základech vznikaly ty opravdové vědy. (viz opravdové 
 vědy). 
----

k názvu tohoto světa ještě malá poznámka. ve starší literatuře
(zvláště pak středoemní) se setkáme s názvem ``zeii'' pro eii (tedy tehdejší
název pro em). 
logologové ^* trvdí ( a já nemám důvod jim nevěřit), že se takto 
snažili oddělit pojem abstraktní (rovinu), od pojmu konkrétního
(tento svět). 
 
----
footnote:
 * snč str 1: logologie nauka o slovu. má spoustu podoborů. vzpomeňme 
  např. logomytologie - nauka o vývoji slov. mytologologie - mytologie
  nauky o slovech.  
----
     



/*
 *
 */
kapitola druhá: na počátku bylo slovo.

věčná kogitologická otázka: co bylo na počátku a hlavně: co bylo, před ním.
někteří kogitologové (zvláště po modročervené plavbě) se začali 
počátku vyhýbat, a začali nutit čas, aby chodil neustále do kolečka.
v této kapitole se nebudeme zabývat tím, jak se na to tvářil čas. 
spíše se podíváme na to, jak se čas choval, ještě před tímto svázáním. 

nutno podotknout, na emi ^* se to různými historiemi^** jen hemžilo.
jen tak namátkou:

----
footnote:
* budu používat název em pro značení tohoto světa, i když v mytologických
 příbězích to bude vypadat jako anachronismus (viz. kapitola: name of the game),
 na druhou stranu používáním názvů tohoto světa příslušným k danému
 národu a časovému údobí bych mohl splést hlavu nejen neznalému čtenáři.
** chci jen popodotknout, že slovo historie není míněno nikterak hanlivě,
 jak by se mohlo zdát. chci jen podotknout, že je to terminus technikus
 pro smyšlené, a velmi nepravděpodobné mytologie starých národů.
---- 

středoemané si myslí, že země je deska na hřbetech slonů, kteří stojí na 
krunýři velké želvy.  

východní mystikové přepokládali, že em je koule a to dutá a my žijeme na její
vnitřní straně. Nedařilo se jim však uspokojivě vysvětlit východ a západ 
slunce, proto prohlašovali východ slunce za výmysl středoemanů.

na tomto místě, bych rád upozornil, že není na místě se takovým názorům,
hned smát. (kdo ví, jestli nejsou pravdivé, že?). kdo ví, jak se 
budou myšlenky (a někteří odvážnější lidé), dívat na dnešní pojetí 
světa. 



au: vitas 970301
          970307
cp: gpl

 


Zpět: http://vitas.matfyz.cz/txt/em/historie.html