Lamu Jaju do lomu. Jaja hrima: je tam zima! Ale ten mesic! Jaja: > super !!! :-)))) (i s predchazejicim literarnim rozborem - ackoliv > chybi ti tam, co tim chtel basnik rici ;-)) to vis, ne vsechny > basnicky jsou cloveku hned jasne) ale i tak, uplne mi to staci.. Dobre, ale jenom strucne: Basnik vzpomina (do minulosti) na casy, kdy pobyval v Lipnici, kde se stretl s jistou difkou, kterou v basni pracovne pojmenoval Jaja. Zdali je toto jmeno skutecne nebo smyslene, dnes s odstupem casu neni jiz mozne zjistit. V seznamu krestnich jmen ceske rebubliky pro rok 2006 (na kdy je basen datovana) jmeno Jaja chybi. Je vsak mozne, ze jde o prezdivku ci dokonce o prijmeni. Basnik pouziva metodu zpritomnele minulosti, kdy jevy, ktere probehly v minulosti stejne vyjadruje casem pritomnym. Tuto metodu muzeme chapat jednak jako neochotu basnika se smirit s tim, ze ona situace skoncila, druhak jako vyjadreni sveho kladneho postoje k minulosti (jako by to bylo dnes). Treti moznost je ze to tak proste lepe vychazelo (srovnej: 'Lamal jsem Jaju do lomu/Jaja hrimala: byla tam zima'). Dale se dostavame ke skutkove podstate. Basnik premlouva k osvezeni v lomu (rozbor symboliky a metafory slova a pojmu 'lom' z casovych duvodu vynechavame). Je znamo, ze basnik koupani v lomech miloval a tuto svoji kratochvili se snazil rozsirit na co nejvestli cast populace. Ne vzdy se vsak setkal s pochopenim. Mnohdy se premlouvane osoby snazily nalezt ruzne omluvy, az snad vymluvy, aby basnika neurazili primym 'ne'. Jeden z castych argumetu je videt v zaveru druhe strofy. Je tam zima. Bezesporu v tomto pripade nejde rocni obdobi nybrz o ozrejmneni, ze pri koupani v lomu byva chladno. Abychom neopomeli zacatek teto strofy: vsimnete si krasne prace s cestinou, zadne 'rika', 'hovori o', 'krici' ale poeticke, ale zaroven jemne pateticke 'hrima'. Basnik dozajista zachytil dynamiku zaroven napeti dane sitace. A navic se 'hrima' rymuje se 'zima'. Ovsem uplna perla teto epicke basne je zaverecny vers. Autor pouziva argumet nejvyssi esteticke a esencialni kvality. Krasa a romantika koupani za svitu mesice prece musi mladou difku presvedcit, a to i za cenu drobneho podchlazeni. Navic kontrast argumentu je tucne podtrzen narusenim a nevahal bych pouzit to slovo rozbitim, ano, bezostysnym rozbitim do te chvlile bezhybneho rymoveho aparatu. Cloveku se dere do ust (aniz by vedel proc) vykrik 'Expresivni!'. Symbolismus mesice, myslim, neni treba rozebirat do hloubky. Snad bych jen pripomenul, ze astromicke objekty hraji v basnikove tvorbe a jeho citovem zivote dramatickou roli, vzpomenme na hvezdicky, slunicko, venusi, zivot, vesmir, a vubec, a v neposledni rade zde se obevujici mesic. Neni vsak znamo, ze by se basnik (alespon v zachovalych dilech) zabyval kvazistelarnimi utvary, reliktnim zarenim nebo cernymi dirami, ale to je jen mala odbocka. Za povsimnuti v basni zajiste stoji zvukomalebna skladba basne. Vsimnete si prosim: lamu-lomu, jaja-jetam. Skryte vyznamy techto zvukomalebnych zkratkek dokonale dokresluji rytmus a styl basne. Bohuzel jsme museli preskocit rozbor slov 'Lamu' 'tam' a 'ten', ktery by jiste take byl zajimavy. Myslim, vsak ze laskavy ctenar (ctenarka), tuto drobnou neduslednost promine a nebude si tento vykvet poezie kazit hnidopiskym rozpitvavanim kazde slabiky a necha basen na sebe pusobit jako celek. Jestlis se basnikovi nakonec podarilo difku Jaju presvedcit, ci nikoli o tom jak vidno basen nehovori. Je to tajemstvi, ktere zustava jen mezi basnikem a onou slecnou. Tajemstvi na jehoz kridlech nam z basne zazniva ona povestna, citliva a trefna basnikova snaha o zachyceni neopakovatelneho. Nas minirozbor uzavreme citatem, z jedne z dobovych kritik, ktera s prekvapivou presnosti vystihuje i nas nazor: 'super !!! :-))))' (konec citatu). vitas @;;