Pro pochopeni plavebni techniky obvykle na Voru je treba seznamit se se sandwichovou strukturou voru. Receno od zakladu, jde o nosne medium, duse, palubu, bagaz a posadku. Mezi kazdymi sousedicimi vrstvami dochazi k obcasnemu vzajemnemu pohybu; k redukci tohoto pohybu na unosnou miru byly vyvinute nejruznejsi pomucky a heuristiky.

Treni mezi nosnym mediem a dusemi je pravdepodobne nejcastejsi. Vzhledem k tomu, ze dle newtonovske fyziky teleso bez pusobeni vnejsi sily zustava v rovnomernem, primocarem, stale pomalejsim a pomalejsim pohybu, zatimco reka tece dal, ustaluje se rychlost Voru priblizne na polovine rychlosti toku v danem miste. Je treba si uvedomit, ze prid voru je jev spolecensky, nikoli fyzikalni, takze vor s oblibou v kazde zatacce najizdi do brehu, pobrezni vegetace a vratiproudu. (Otazkam neprirozenych zasahu do smeru plavidla ze strany voraru se jeste budeme venovat.)

Treni mezi dusemi a palubou nebylo dosud uspokojive vedecky zkoumano.

Na tomto miste se kronikar odmlcel a sel delat neco rozumneho.